4 februari 2013

Balsammetoden.


Jag tänkte att eftersom det är 3 veckor sedan jag började med balsammetoden så ska jag berätta lite vad jag tycker, hur jag gör och om jag upplever någon förbättring.

högst upp ser ni före och efter bild, (Höhö kul att jag hade samma sovlinne + att jag var tvungen ta bilden själv idag, Andreas tog den förra gången. Ser ut som att jag har en kal fläck i hårbotten, men det har jag ej, bara en jävla virvel...)
På den första bilden hade jag tvättat håret med sista-schampoot och vårdande balsam.
På den andra bilden ser ni hur mitt hår ser ut idag, jag har klippt topparna för ca 1,5 vecka sen och igår kväll tvättade jag det med tvätt-balsam, vårdande-balsam och inpackning.

Hur gör jag då?
Jo jag försöker att tvätta håret varannan dag ibland blir det var tredje dag, det beror lite på vad jag ska göra och hur mitt hår mår. Jag använder hårinpackning 1 eller 2 gånger i veckan och då bara i topparna/längderna.
När jag tvättar håret börjar jag med tvätt-balsamet och det tar tid, för den ska masseras in i hårbotten och lösa upp fettet(för vi vet ju alla att fett löser fett.) och då tar jag väldigt mycket balsam eftersom det behövs, jag masserar väldigt länge tills jag är nöjd!
sen drar jag resterna av tvätt-balsamet ut i längderna och sen sköljer jag längderna på en gång, men inte hårbotten!! för sen sätter jag i det vårdande-balsamet i längderna och låter både tvätt-balsamet och de vårdande-balsamet sitta i medans jag tvättar kroppen och gör allt annat som man känner för att göra(raka benen, skrubba facet, you name it!) Sen sköljer jag noga ur håret, speciellt i hårbotten, om jag då sen väljer att ta i hårinpackning så sätter jag det bara i längderna och låter det verka typ 1 min max(ibland kan man ju ha i det en längre stund.)

Efter duschen så sprayar jag alltid i värmeskydd även fast jag inte har tänkt föna/platta eller likande så gör jag det i alla fall för man vet aldrig om jag har tänkt göra det senare eller så och värmeskydd värkar bäst om man sprayar det i fuktigt hår!
sen tar jag en bredtandad kam och kammar igenom håret så det reds ut och ligger som jag vill att de ska ligga.

När håret sen torkat brukar jag borsta håret med min svinhårsborste eftersom det lätt ligger lite slickat mot huvudet och svinhårsborsten sätter in lite luft i håret typ, hehe.

sen är det klart!



Här är de produkter jag använder just nu.
jag hittade dessa produkter som är godkända för BM hos Stina Markan som skriver om BM och tipsar om produkter som funkar! riktigt bra sida.

Men jag tror att jag ska byta tvätt-balsam då Coop x-tras balsam luktar konstigt(luktar kryddigt, typ basilika, oregano..) och jag tror att det är ett lite för tungt balsam för mig som har tunt hår, behöver något ännu lättare.

Mitt vårdande-balsam från Garnier Respons luktar kokos(jag gillar inte att äta kokosflingor..) men kokos luktar väldigt gott!!

Maria Nilas värmeskydd Flattening Spray och hårspray Moulding Spray luktar godis, mums!
(vill använda det hela tiden!)

Ett torrschampoo är ett måste när man kör BM och jag använde denna innan Batiste i lukten Lace och blev så glad när jag såg att den var godkänd. Den luktar mest när man sprayar den och man får tillbaka volym som man tappat på en gång!

Hårmasken/inpackningen från Maria Nila Sensitive Masque luktar inte mycket men det som luktar luktar konstigt... Men den är ju fantastisk! har aldrig haft så lent och glansigt hår som när jag använt den, så det gör inte så mycket att den luktar konstigt eftersom kokos lukten från balsamet övertar och sen sprayar jag ju i värmeskyddet också :)

En bredtandad kam och en svinhårsborste är A och O när man kör BM tycker jag, för en för tät kam sliter i håret och eftersom jag kammar mitt hår när det är blött då håret är mycket svagare så passar en bredtandad kam bäst.
Och man ska inte använda en borste med plast eller stål piggar, det nöter massor och river i hårbotten!
Och en svinhårsborste bevarar dina egna håroljor i sig och gör därför håret glansigare och lenare.(det kan vara lite besvär att få hela håret kammat med en svinhårsborste men jag brukar sätta handen på andra sidan håret så att allt hår kommer in i borsten.)
Jag tvättar min svinhårsborste 1 gång i månaden med mitt sista-schampoo så smuts och sånt försvinner.


Hur tycker jag att det funkar?
Det jag hade problem med innan var att mitt hår var en enda tova efter en dusch och jag fick stå med hårborsten i flera minuter för att reda ut det....
Men redan efter första BM tvätten kunde jag dra med bara fingrarna genom håret utan att dem fastnade.
Och nu behöver jag nästan aldrig borsta håret, det är alltid utrett!
Mitt hår har blivit fylligare, glansigare och lätt arbetat.
Det enda jag vill nu är att hitta ett lättare tvätt-balsam så jag slipper min flottiga punkt mitt bak på skallen och får lite mer volym.

Eftersom vi alla är olika, har olika sorters hårtyper och därför behöver olika produkter och sätt att göra på så måste man så klart prova sig fram, man kan inte köra i 1 månad, med just de här produkterna som jag har, utan man måste prova sig fram och att byta produkter då och då är bara en fördel.

Jag kanske hjälpte nån i alla fall :)

Love.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar