18 oktober 2011

SMÄRTA.

Det känns som taggtråd.

Idag skulle jag egentligen ha jobbat men i natt har jag inte sovit, jag har försökt men det går inte när man känner sig kissnödig hela tiden och det förbannade svidandet gör sig påmint varje sekund.
Springer mellan sängen, köket och toaletten, försöker sova i sängen, dricker vatten och citronvatten i köket, försöker kissa på toaletten och tar värktabletter, det kommer inge kissa bara blod, blod, blod.
(jag har haft UVI så många gånger förut så jag är såå van blod i urinet.) men tillslut var det alldeles för mycket blod och då blir man riktigt rädd.
I alla fall så somnade jag vid halv 5 tror jag och fick sova till kl 6 ringde bemanningsenheten och förklarade att jag inte kommer kunna jobba idag för jag har inte sovit något och jag mår illa på grund av Urinvägsinfektion. Sen kl 8 ringer jag på en gång till Vårdcentralen och dem ringer upp relativt snabbt, får en tid kl 10. försöker sova men smärtan är outhärdlig, ligger bara och snurrar i sängen.
Far på VC och får lämna urinprov och svara på samma gamla frågor, får antibiotika utskrivet och hämtar ut det på Apoteket, somnar tillslut i soffan när jag kommer hem.

Har känt mig yr och illamående till och från hela dagen.

för ett tag sen googlade jag UVI och hittade hundra tusentals bloggar precis i samma situation som mig, en del värre och en del lite lindrigare, så det känns ju skönt att man inte är ensam med denna konstanta återkommande infektion.

Här är en länk i fall någon behöver läsa på om UVI
Urinvägsinfektion

Och en annan sak jag också vill ha sagt är att, ungefär 80% av världens kvinnor har haft en urinvägsinfektion någon gång och 30 % har återkommande infektioner.
Det är för att vi kvinnor har kortare urinrör än män och därför har bakterier lättare att ta sig in.
Det är också oftast för att man är för renlig i sitt underliv man får det eftersom då tappar kroppen sitt vanliga skydd och kan inte försvara sig lika bra då.

Men man ska dricka Citronvatten eller tranbärsdryck det funkar bra!
för mig funkar citronvattnet bäst.
Sen ska man kissa och gärna duscha efter sex.
Torka sig framifrån och bak.
inte tvätta sig för noga men inte heller för lite.

Och man ska försöka hålla sig ifrån att fara och få antibiotika utskrivet, för får man för många antibiotikakurer på kort tid kan det sluta att fungera.

Då vet ni de!

Nu kommer Andreas snart hem och då ska vi äta, som jag längtat efter honom!

Love.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar